Reklama
 
Blog | Ladislav Pelcl

Právo odmítnutí reklamních mailů při objednávce

Předvánoční čas s sebou v dnešní době nese objednávání z různých, často i nových e-shopů. Při objednávce filmového dokumentu jsme měl odsouhlasit obchodní podmínky, zahrnující také zařazení do databáze pro přímý marketing. Když jsem se následně ohradil, reakce byla udivená – text podmínek přece konzultovali právníci. Zkusím tedy na příkladu podobně problematické objednávky z minulých Vánoc popsat, co se s příchodem GDPR nezměnilo:

Chce-li Vám někdo posílat obchodní sdělení elektronicky (typicky marketinové e-maily), musí k tomu mít Váš nevynucený souhlas.

Vánoční objednávka 2018

Objednal jsem zboží v e-shopu na www.blancheporte.cz, kde jsem nezaškrtl zasílání „zvláštních marketingových informací„. O týden později mi dorazil marketingový e-mail, v jehož závěru byla možnost odhlášení z odběru, což jsem udělal; rozezlen, že provozovatel nedodržuje ustanovení § 7 odst. 3 zákona č. 480/2004 Sb., tedy abych měl jako zákazník možnost předem zasílání obchodních sdělení odmítnout (viz také vyjádření ÚOOÚ z června 2018).

Stížnost jsem ale úřadu poslal až poté, co mi na jaře dorazil od téže firmy pro změnu dokonce papírový katalog (obratem jsem vznesl e-mailem námitku proti zpracování osobních údajů za účelem marketingu a ke cti provozovatele je třeba říci, že zpracování téhož dne potvrdili).
Úřad potvrdil, že v obou případech byl postup provozovatele matoucí a úřad ho upozornil na příslušné povinnosti.

Kolonky u objednávky se po roce trochu změnily. Nic jsem letos neobjednával a nevím tak, zda skutečně objednávajícímu žádný SPAM nedorazí, pokud si ho nevyžádá – podmínky ochrany osobních údajů i dnes uvádějí tento odstavec, formulovaný znepokojivě:

2.3. Přímý marketing prováděný vůči zákazníkům
Osobní údaje jsou zpracovávány z důvodu prováděného zasílání informací o novinkách, resp. zasílání obchodních sdělení všemi způsoby s nabídkou vlastních obdobných výrobků a služeb včetně využití možnosti zasílat obchodní sdělení elektronickými prostředky z titulu zákonné výjimky dle § 7 odst. 3 zákona č. 480/2004 Sb. včetně zasílání přání k narozeninám zákazníkům. Subjekt bere na vědomí, že za tímto účelem dochází k jednoduché segmentaci (za účelem volby zaslání tištěného katalogu dle předchozí aktivity).
Právním základem zpracování pro tento účel je oprávněný zájem PackWay.

Přijde mi zarážející, že firma soutěžící o SuperBrands neváhá „lovit“ i takovýmito způsoby na hraně zákona.

Vánoční objednávka 2019

Jak jsem zmiňoval, letos jsem chtěl objednat filmový dokument. Pro dokončení objednávky ale bylo nutné se přihlásit. Pro přihlášení bylo nutné vytvořit si účet – obrazovka vypadá takto:

Registrace - první pohled

Registrace – první pohled

Druhé políčko je to povinné – přitom pro získání filmu bych intuitivně zaškrtl spíš to první (souhlas se zpracováním osobních údajů uváděných výše). Když ale kliknete na Chci vědět více, zjistíte, že to první je defakto přihlášení do mailinglistu a to druhé je obecnější souhlas – který bohužel také obsahuje souhlas s přímým marketingem, aniž bych se mu mohl při nákupu služby/filmu) vyhnout:

Registrace - detailní podmínky

Registrace – detailní podmínky

Vytvoření uživatelského účtu podmíněného souhlasem bych rozuměl – může mi nabídnout možnost vidět dříve své zakoupené filmy apod. Pro provozovatele bych měl ale tři tipy:

  • zvážit nutnost povinného založení uživatelského účtu pro jednorázové zakoupení filmu
  • přeformulovat v uživatelském rozhraní začátek všech políček tak, aby už i jen z těch prvních slov bylo patrné, k čemu je souhlas zhruba udělován
  • zaškrtnutím či nezaškrtnutím některého (třeba dalšího) políčka umožnit uživateli nestát se adresátem jakýchkoliv obchodních sdělení (ve smyslu § 7 odst. 3 zákona č. 480/2004 Sb.)

Jak obecně na to

Rád nakupuji tak, že si sám vyhledám zboží, které mne zajímá, a následně si ho na daném místě koupím (a třeba mne svým přístupem při objednávce prodejce zaujme tak, že jeho obchod budu v budoucnu upřednostňovat). Nemám tak nejmenší zájem dostávat e-maily s „aktuální nabídkou“ či ještě hůře „skvělými akcemi a slevami“. Jsem rád, že zákon na toto pamatuje.

Narazíte-li na e-shop, jehož objednávací proces Vám neumožňuje nestat se odběratelem obchodních sdělení (přímý marketing), doporučuji:

  1. podat provozovateli námitku vůči přímému marketingu a vyjádřit svou nespokojenost s nedodržováním zákona (variantně lze v prvním newsletteru kliknout na ODHLÁSIT, ale někteří prodejci mají více „kanálů“ a odhlásí Vás tak třeba jen z jednoho konkrétního)
  2. zejména není-li reakce na podanou námitku uspokojující nebo provozovatel reaguje drze a vševědoucně („nevím, o co Vám jde, my máme všechno v pořádku„), podat stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů – pokud jste již nějaký marketingový e-mail dostali, můžete využít online formulář, kde vložíte text e-mailu apod. a popíšete, že jste neměli možnost odmítnout příjem předem. Pokud jste ale žádný e-mail nedostali (např. díky včasnému uplatnění námitky), můžete stížnost směřovat e-mailem (viz kontakty úřadu) s uvedením Vašich kontaktních údajů a nejlépe screenshotů či PDF problematických zásad ochrany osobních údajů provozovatele.

Přeji v novém roce méně SPAMů a agresivních marketingových praktik!

Reklama